تلنــگر

تلنــگر

وبگاه اختصاصی تیم اجرایی تلنگر
تلنــگر

تلنــگر

وبگاه اختصاصی تیم اجرایی تلنگر

کاربرِ نیازمند! شما حق ورود به این وبسایت را ندارید..!!

 

"فَمَنِ اعْتَدَى عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَیْکُمْ"

"اگر دشمنان با شما وارد جنگ شدند شما نیز با آن­ها به روش خودشان بجنگید"

                                                                          سوره مبارکه بقره- آیه ۱۹۴

با سلام

نکته اول: شاید مطالبی که در ادامه خواهد آمد برای برخی از دوستان و فعالان فضای مجازی خوشایند نباشد. همین جا از تمامی این افراد عذرخواهی می­کنیم.

نکته دوم: در هر کجای این نوشته که واژه وبسایت به کار برده شده وبلاگ نیز مدنظر بوده است.

---------------------------------------------

بحث را با یک سوال آغاز می­کنیم: قشر هدف (مخاطبان) وبسایت­هایی که در عرصه جنگ نرم و حوزه­های مرتبط فعالیت می­کنند بیشتر باید چه کسانی باشند؟

ایجاد یک وبسایت بسته به سطح آن مستلزم صرف زمان و هزینه­های پی در پی و نیروی انسانی است که باید به صورت یک تیم هماهنگ عمل کنند. وبسایت­هایی که در عرصه جنگ نرم فعالیت می­کنند می­کوشند با هجمه­های گسترده و سنگین این جنگ در زمینه­ها و بسترهای مختلف به مقابله بپردازند.

یکی از راهکارهای مقابله در جنگ نرم مقابله با همان روش و تاکتیکی است که دشمن از آن استفاده می­کند. دشمن شناسی لازمه استفاده از این راهکار است. اما نکته قابل تأمل اینجاست که کمتر وبسایتی، به این مسئله می­پردازد. رهبر معظم انقلاب در معرفی دشمن و چگونگی شناخت آن می­فرمایند: "دشمن گاهی با 10 واسطه، یک فرد ساده لوح و بیچاره­ای را تحریک می­کند که حرفی را بزند و یا موضع­گیری غلط یا ناشایسته­ای را انجام دهد و ممکن است چنین فردی، حتی خودش هم نداند که عامل دشمن است".

از این مثال در فرمایش مقام معظم رهبری می­توان فهمید دشمن برای رسیدن به مقاصد و اهداف خود هیچ گاه به طور مستقیم عمل نمی­کند. از این تاکتیک با اصطلاح "لایه به لایه کار کردن" نام برده می­شود. دشمن با هوشیاری از این شیوه در تمامی زمینه­ها استفاده کرده و بیشترین استفاده در فضای مجازی اینترنت و شبکه­های ماهواره­ای بوده است. برای مثال:

یکی از اهداف شبکه فارسی 1 رواج روابط نامشروع و آزاد در بین خانواده­هاست. حال اگر دستیابی به این هدف به طور واضح و با نمایش سریال­هایی که در آن صحنه­های مستهجن پخش می­شد، انجام می­گرفت هیچ گاه به صورت گسترده مخاطب خود را نداشت و به اهداف خود نمی­رسید و البته هیچ پدر و مادری هم حاضر نبود این شبکه را به خانه خود راه دهد. در حالی که سریال­های این شبکه این چنین اهداف و مقاصد خود را در پوشش لایه­های مختلف پنهان کرده به طوری که در خانه، پدر و مادر به همراه فرزند خود پای سریال­های این شبکه می­نشینند بدون اینکه خبر از هدف شوم و پنهان شده این شبکه و شبکه­های مشابه داشته باشند.

در فضای مجازی اینترنت هم به وفور می­توان دید که دشمن از این شیوه استفاده کرده است. برای مثال: شبکه اجتماعی فیس بوک که تعدد مخاطبانش در هر قشر از سراسر دنیا نتیجه لایه به لایه بودن وبسایت و اهداف پنهان شده در پشت لایه­های این شبکه اجتماعی است که بحث درباره آن در این مجال نمی­گنجد.

 با نگاهی گذرا به وبسایت­هایی که در کشور با هدف مقابله با جنگ نرم دشمن کار می­کنند می­توان فهمید که بیشتر این عزیزان این نکته مهم را در نظر نمی­گیرند و به اصطلاح رو بازی می­کنند. بدون اینکه متوجه باشند مخاطبانشان در اصل چه کسانی هستند!

باید بدانیم قشر هدف ما را بیشتر چه کسانی تشکیل می­دهند؟

آیا افرادی که راه را تشخیص داده­اند و در مسیر درست گام برمی­دارند و یا حتی گاهی به بیراهه می­روند ولی در عین حال صراط مستقیم را می­شناسند، قشر هدف هستند؟

یا افرادی که در گمراهی به سر می­برند و در شناخت راه درست دچار اشکال می­شوند و متحمل بیشترین ضرر در جنگ نرم دشمن شده­اند؟

اول گامی که طراحان وبسایت­هایی با محتوای فرهنگی و مذهبی به آن توجهی نمی­کنند جذب این مخاطبان است! اکثر وبسایت­های مذکور دارای فضای مذهبی و قالب­های مذهبی هستند که برای این افراد به منزله تابلوی ورود ممنوع است و چه بسا با دیدین این فضا در همان لحظه اول صفحه را ببندند. در حقیقت این خود ما هستیم که به کاربری که نیاز به محتویات وبسایتمان دارد اجازه ورود نمی­دهیم!

چرا از تاکتیک خود دشمن برای مقابله استفاده نمی­کنیم؟؟؟ برای آگاه سازی و پرده برداری از مقاصد شوم دشمن اولین کار جذب مخاطبی است که در جنگ نرم دشمن ضربه خورده است.

گاهی اوقات مدیران وبسایت­ها دل خوش می­کنند به آمار بازدیدها و افراد آنلاین وبسایتشان!

فرض کنید در وبسایتی ۱۰۰۰ فرد آنلاین باحجاب وجود داشته باشد و محتوای مطالب وبسایت درباره حجاب باشد، و فردی که دارای حجاب نامناسبی است در لحظه ورود به سایت با دیدن فضای مذهبی آن، صفحه را ببندد!!! آیا نتیجه مد نظر حاصل خواهد شد؟ خودتان قضاوت کنید!!!

ضربه دیگری که اینگونه فضاسازی ممکن است به کاربران اینترنتی وارد کند ایجاد دودستگی بین کاربران است و با ایجاد این دودستگی خودمان آب در آسیاب دشمن می­ریزیم.

ناگفته نماند که وبسایت­هایی هم وجود دارند که با استفاده از فضا و قالب­های متفاوت و به روز و حتی اسامی غیر مذهبی به صورت لایه به لایه کار کرده و در نهایت پس از جذب مخاطب در لایه­های زیرین خود کاربر را با اهداف و مقاصد اصلی خود آشنا می­کنند. ولی متأسفانه تعداد این وبسایت­ها بسیار کم است.

امید است این تلنگر کوچک، طراحان وبسایت­هایی که در حوزه فرهنگی فعالیت می­کنند را به فکر فرو برده و بدانیم از چه راهی از دشمن ضربه خورده­ایم و از چه راهی باید به مقابله بپردازیم.

عزیزان! "رضایت" از تعداد افراد آنلاین و بازدیدها ممکن است نام دیگری نیز داشته باشد: "غفلت" که بی شک از سمت شیطان است.

در پایان به تمامی دوستان و همکاران و جهادگران عرصه مجازی و فضای سایبری خسته نباشید می­گوییم و دست تک تک افرادی که با نیت خالص و با عشق به اینکه قدم کوچکی در راه بسترسازی ظهور حضرت بقیه ا.. (روحی و ارواحنا له الفداه) بر­دارند، تلاش می­کنند را صمیمانه می فشاریم.

                                                                                                 با تشکر تیم پژوهشی تلنگر

کلیپ های مورد استقبال در غرفه خاکریز سایبری

در بین کلیپ های به نمایش در آمده در غرفه خاکریز سایبری دو کلیپ که ساخت تیم تلنگر بود بسیار مورد توجه قرار گرفت. ایده، تصویربرداری و تدوین این دو کار تماماً توسط اعضای تیم تلنگر انجام شد. لازم به ذکر است که کارها فقط در دو روز و به طور فشرده تصویربرداری شدند و خالی از اشکال نیستند.  

کلیپ غرق شدن در فضای مجازی  

در این کلیپ کاربری به نمایش درآمده که ساعت زیادی از وقت خود را صرف بازی ها و جستجو در اینترنت می کند و تا دیر وقت در این فضای مجازی مشغول است. در نهایت در هنگام خواب کابوس این فضا به سراغش می آید.... 

 

حجم: 17.45 MB

کلیپ کنترل فرزندان در فضای مجازی 

این کلیپ داستان دو برادر را به تصویر می کشد. مادر می تواند بر روی برادر کوچکتر و  در فضای حقیقی کنترل داشته باشد اما در شرایط مشابهی که برادر بزرگتر در فضای مجازی به سر می برد کنترلی از سمت مادر وجود ندارد. در حقیقت مادر خانواده نگرانی از این بابت احساس نمی کند.. 

 

حجم: 18.86 MB

 تیزر غرفه خاکریز سایبری 

 

 حجم: 2.04 MB

 

توجه: فرمت این کلیپ ها flv. می باشند و با نرم افزارهایی مانند KM Player و VLC قابل اجرا هستند.

آمار نظر سنجی آنلاین غرفه خاکریز سایبری

قبل از ارائه آمار طرح نظر سنجی آنلاین غرفه جا دارد از مدیران مدارس، والدین گرامی و جوانان مشتاق کمال قدردانی و تشکر را به جا آوریم. پیشنهادات، انتقادات و پیگیری های این عزیزان همواره مشوق و راهنمای ما بود. 

طرح نظر سنجی آنلاین با استفاده از برنامه تستا طراحی شده توسط تیم آفتابگردان و تغییراتی که در این برنامه صورت گرفت، انجام پذیرفت و مورد استقبال شدید افراد علاقمند قرار گرفت.   

 

پرسش های محتوایی  

۱- انتخاب اسم غرفه (خاکریز سایبری) و مربوط بودن آن به موضوع 

عالی: ۱۵/۴۶          خوب: ۸۶/۴۲           متوسط: ۴/۴          ضعیف: ۲/۲  

۲- به روز بودن و سطح مطالب ارائه شده در غرفه

عالی: ۰۵/۴۵          خوب: ۲۶/۳۶           متوسط: ۰۹/۱۲       ضعیف: ۲/۲

۳- محتوای طرح­های گرافیکی نصب شده و کیفیت پیام­رسانی آن­ها 

عالی: ۹۶/۴۳          خوب: ۰۷/۳۴           متوسط: ۲۹/۱۴       ضعیف: ۲/۲ 

۴- ایده برگزاری میز (گفتگوی آنلاین) 

عالی: ۱۵/۴۵          خوب: ۸۶/۴۲           متوسط: ۴/۴           ضعیف: ۴/۴ 

۵- به روز بودن و جذابیت مباحث ارائه شده توسط اساتید در میز (گفتگوی آنلاین) 

عالی: ۱۵/۴۵          خوب: ۰۷/۳۴           متوسط: ۷۹/۸          ضعیف: ۱/۱

پرسش های اجرایی 

۱- نحوه برخورد عوامل اجرایی با شرکت کنندگان و مهمانان  

عالی: ۰۶/۶۷          خوب: ۵۸/۱۷           متوسط: ۴/۴          ضعیف: ۲/۲ 

۲-  نحوه برگزاری میز گفتگوی آنلاین 

عالی: ۳۶/۳۷          خوب: ۳۶/۳۷           متوسط: ۷۹/۸        ضعیف: ۲/۲ 

۳- اطلاعات و نحوه پاسخگویی عوامل اجرایی به سوالات 

عالی: ۴۵/۴۹          خوب: ۰۷/۳۴           متوسط: ۴/۴          ضعیف: ۲/۲ 

۴- کیفیت برنامه­های صوتی و تصویری 

عالی: ۶۶/۴۰          خوب: ۱۶/۳۵           متوسط: ۸۹/۹        ضعیف: ۴/۴ 

۵-  میزان جذابیت دکور و ارتباط آن با موضوعات ارائه شده 

عالی: ۲۶/۳۶          خوب: ۸۷/۳۱           متوسط: ۶۸/۱۸       ضعیف: ۴/۴ 

 

در نظر بازی ما بی خبران حیرانند!

از پشت نقابمان عیان کن ما را  

آییـنه ی عبرت جـهان کـن ما را  

این جـا همه ادعای یاری داریم   

یک جمعه بیا و امتحان کن ما را 

----------------- 

با سلام و عرض خسته نباشید و آرزوی موفقیت برای شما و دوستان محترمتان . اینجانب با توجه به این که در نمایشگاه شما واقع در مجموعه تفریح و رزشی دریاچه مصنوعی ساوه موفق به دیدار از غرفه خاکریز سایبری شدم و با توجه به این که بغضأ به صورت پراکنده نسبت به این گونه حملات دشمن برای اهداف خودشان آگاهی کسب می کردم به فعالیت های شما در این زمینه بسیار علاقمند شدم . نیت این را دارم تا در راهی که شما در آن قدم گذاشته اید با شما همراه شوم به امید آنکه شاید روزی که در پیشگاه خداوند ایستادم برای پاسخ دادن حرفی برای گفتن و چیزی برای عرضه داشته باشم . و از این که در راه انتظار برای منجی عالم ذره ایی از از اقیانوس باشم در پوست خود نمی گنجم. 

----------------- 

سلام 

متن بالا ایمیلی است  که از طرف یکی از بازدیدکنندگان غرفه خاکریز سایبری برای ما ارسال شده است.  علت قرار دادن این متن، نیت بسیار زیبا و خالصانه این دوست عزیز است که خواندنش ممکن است چند لحظه ای ما را به فکر فرو برد. از این دوست عزیز تشکر می کنیم و امیدواریم با عنایت حضرت  ولی عصر (عج) در این راه ثابت قدم باشند.   

در نظر بازی ما بی خبران حیرانند!!!!!!  

با گذشت حدود یک هفته از برپایی نمایشگاه هفته دفاع مقدس در ساوه غرفه خاکریز سایبری به گفته کارشناسان، یکی از بهترین غرفه ها در امر اطلاع رسانی ابعاد مختلف تهاجم فرهنگی و بسترهای جنگ نرم  است.  

تیم تلنگر افتخار این را دارد که در میان 12 غرفه با رویکردهای مختلف تنها غرفه ای باشد که به طور خاص و مجزا در کنار مباحث گسترده جنگ نرم به موضوع مهدویت می پردازد؛ چرا که اعتقاد اعضای تیم بر این است که جنگ نرم زمینه ساز و بسترساز ظهور است.  

بروشور "چگونه کودکانمان را در فضای مجازی کنترل کنیم" یکی از پرطرفدارترین محصولات عرضه شده ی مکتوب این غرفه است که که توسط تیم پژوهشی تلنگر و صرفاً ویژه والدین طراحی شد.   

از دیگر طرح های ارائه شده "نظر سنجی آنلاین" است که به بازدیدکنندگان این امکان را می دهد که با صرف زمان بسیار اندک به 10 سوال در رابطه با محتوا و نحوه اجرای مباحث در غرفه نظر دهند. از امکانات این طرح ارائه آمار کامل و جزئی، از پاسخگوییِ بازدیدکنندگان به سوالات است.  

"میز گفتگوی آنلاین" هم از پرطرفدارترین طرح ها در این غرفه است که علاوه بر جوانان با طرز فکرهای متفاوت مورد استقبال والدین هم قرار گرفته است. به طوری که در شب اول اجرای طرح با وجود پیش بینی 20 صندلی جهت استقرار افراد علاقمند، همین تعداد ایستاده بحث ارائه شده ی میز گفتگو را دنبال می کردند.   

لازم به ذکر است که با تلاش اعضای تیم اجرایی تلنگر و  مسئولان فنی دریاچه تفریحی ساوه برنامه های تصویری غرفه خاکریز سایبری تمامی  فضای موجود در دریاچه را تحت پوشش قرار می دهد و  در برخی موارد برنامه های تصویری بر روی پرده ی آبی (ایجاد پرده نمایش توسط فواره های آبی با مساحت 6*10 متر در مرکز دریاچه) به نمایش در می آید.  

 

گزارش تصویری

منتظر گزارشات بعدی ما باشید 

                                                                                                    با تشکر تیم اجرایی تلنگر