بسم رب المهدی«عج الله»
نور آل محمد« صلی الله علیه»
از القاب حضرت مهدی عج الله است . در روایات آمده است که در آیه ی شریفه "والله متم نوره" (۱) یعنی به ولایت قائم (ع) و به ظهور آن حضرت، و در آیه ی "و اشرقت الارض بنور ربها " (۲) مراد، روشن شدن زمین به نور آن حضرت است.
در یکی از زیارات جامعه نیز در اوصاف آن حضرت می خوانیم "نور الانوار الذی تشرق به الارض عما قلیل". روایت شده از جابربن عبدالله انصاری که گفت: در مسجد کوفه داخل شدم، در حالی که امیر المومنین (ع) با انگشتان مبارک خود می نوشت و تبسم می فرمود. گفتم: «یا امیر المومنین! چه چیز شما را به خنده آورده است»؟ فرمود: «عجب دارم از آن که این آیه را می خواند، ولی به حق، به آن معرفت ندارد». گفتم: کدام آیه؟ فرمود: "الله نور السموات والارض" تا آخر "مثل نوره کمشکوه"؛ «مشکوه» محمد (ص) است. «فیها مصباح» منم مصباح. «زجاجه الزجاجه» حسن و حسین (ع) هستند. «زیتونه» جعفر بن محمد (ع) است. «لا شرقیه » موسی بن جعفر (ع) است. «و لا غربیه» علی بن موسی الرضا(ع) است. «یکاد زیتها یضیء» محمد بن علی (ع) است. «لو لم تمسسه نار» علی بن محمد (ع) است. «نور علی نور» حسن بن علی (ع) است. و «یهدی الله لنوره من یشاء» قائم مهدی (ع) است. (۳)
در پاره ای از اخبار معراج آمده است که نور آن حضرت، در عالم اظله، میان انوار ائمه (ع) مانند ستاره ای درخشان بود در بین سایر کواکب. (۴)
۱)سوره صف۸
۲)سوره زمر،۶۹
۳)نجم الثاقب،باب دوم
۴)همان موعود نامه: ص ۷۴۲
سانای پانزدهم را باید یک سانای غافلگیر کننده دانست! تیم ساوه سرا هر چه در آرشیو داشتهاند رو کردهاند و دبیران هر صفحه نیز هر چه توان داشتهاند برای تولید بهترین محتوا خرج کردهاند!
در وبسایت ساوه سرا آمده: در یک ماه آینده، ماه شعبان را در پیش داریم. با توجه به اینکه در شمارههای قبل خدمت امام علی(ع)، امام حسین(ع) و حضرت ابالفضل(ع) ادای دین کردهایم، به پیشنهاد اعضای تیم، این شماره از سانا را با نام امام سجاد (علیه السلام) آغاز کردیم.
- در صفحهی «ورزشکاران» نیز به همت خانم خرم (Yashan) به جانبازان عزیز ادای احترام کردهایم.
- رجب را نیز از یاد نبردهایم و صفحه دوم را به همت دوستانمان در تیم تلنگر مزین کردهایم به «این الرجبیون»
- به مناسبت سوم خرداد (سالروز آزادسازی خرمشهر)، به همت hamid-m (عضو جدید سانا) مصاحبهای با یکی از رزمندگان ساوجی (برادر شهید بوجاری) داشتهایم.
- در «آلبوم تاریخی»، قدیمیترین عکسهای ثبت شده از ساوه را قرار دادهایم و قول دادهایم که این آرشیو را کاملتر کنیم...
- در صفحه «تاریخ نگار» دلمان به حال آثار قدیمی شهر سوخته است.
- در صفحه «اولین عکس هوایی»، اولین غافلگیری را رو کردهایم: اولین عکس هوایی ثبت شده در تاریخ ساوه (و به نقلی، ایران) را به نمایش گذاشتهایم که شک نداریم از دیدن آن و مقایسه با ساوهی فعلی، تعجب میکنید! اگر ساوجی اصیل باشید، خیلی از شنیدههایتان را با این عکس تطبیق خواهید داد و برایتان جالب خواهد بود...
- و در صفحه «نمای ماندگار»، کار را به اوج رساندهایم: فیلمی از یکی از عجیبترین مراسمی که ۱۱ سال پیش در ساوه برگزار شده است! عجیب از این لحاظ که بسیاری از کسانی که ممکن است در تاریخ ساوه (بعد از انقلاب) نقش داشته باشند و مرحوم شده باشند و جوانان این شهر فقط اسمی از آنها شنیده باشند، در این فیلم حضور دارند! افرادی همچون: مرحوم علامه عسگری ساوجی (حدیث شناس برجسته دنیای اسلام)، مرحوم آیة الله مجتهدی تهرانی، مرحوم موحدی ساوجی (نماینده وقت مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی)، مرحوم موسوی (امام جمعه وقت ساوه)، مرحوم جلال حسینی و غیره. این مراسم مهمانهای دیگری نیز دارد از جمله مهندس مهدی چمران برادر شهید چمران، آقای کویتیپور (مداح مطرح کشور)
شک ندارم که خیلیها با دیدن این ویدئو خیلی چیزها برایشان زنده میشود!
- آوای ماندگار را نیز اختصاص دادهایم به یک برنامه رادیویی در مورد «سلمان ساوجی» که چندی پیش از رادیو پخش شد و قرار گذاشتیم که از این پس، یک صفحه را به اشعار او اختصاص دهیم.
- صفحات دیگر نیز هر کدام حاصل زحمات یکی از اعضای گروه است که دعوت میکنیم مرورگر آنها باشید...
برای مشاهده سانا ۱۵ به آدرس زیر مراجعه نمایید:
با تشکر فراوان از تمامی اعضای تیم سانا در وبسایت ساوه سرا و اعضای فعال تیم تلنگر که دلسوزانه برای این شماره تلاش کردند.
با تشکر تیم پژوهشی تلنگر
بسم رب المهدی«عج الله»
موعود
موعود یکی از لقب های معروف حضرت مهدی (عج الله)است . این لقب از آن جهت به آن حضرت داده شده است که نوید ظهور او توسط انبیای الهی به تمام امت ها رسیده است و در نتیجه آن عقیده به ظهور یک منجی بزرگ الهی در آخر الزمان که جهانیان را از یوغ ستم و بیداد رهایی خواهد بخشید ،به عنوان یک اعتقاد عمومی و همگانی مطرح است. به گونه ای که امروزه هیچ مذهب و آیینی را نمی توان یافت که معتقد به ظهور منجی بزرگ جهانی از جمله آموزه های اصلی و پایه های اعتقادی آن نباشد. به علاوه علیرغم وقوع تحریف در متون کتاب های دینی ادیان گذشته، در بخش های زیادی از آن ها به نمونه هایی از این نویدها بر می خوریم. به عنوان مثال در زبور حضرت داوود علیه السلام که تحت عنوان مزامیر در لابلای عهد عتیق آمده است در حداقل سی و پنج مورد، نویدهایی درباره ظهور موعود جهانی به چشم می خورد.
همین طور در عهد عتیق (تورات) در کتاب های اشعیای نبی در فصل ۱ و ۴۵ و زکریای نبی فصل 14 و صفینای نبی فصل ۳ و سلیمان نبی فصل ۲ ، حزقیل نبی فصل ۲۱ و.... در این باره مطالب زیادی آمده است. در اناجیل اربعه به این موضوع بیش از سایر منابع دینی سابق پرداخته شده است. در قاموس کتاب مقدس «مسترهاکس» تصریح دارد که در انجیل و ملحقات آن (عهد جدید) کلمه پسر انسان بیش از هفتصد بار تکرار شده است که تنها سی مورد آن با حضرت عیسی علیه السلام قابل تطبیق است و حدوود پنجاه مورد دیگر از نجات دهنده موعودی سخن می گوید که در آخرالزمان ظهور خواهد کرد و حضرت عیسی علیه السلام نیز با او خواهد آمد، تا او را یاری نماید.
به همین ترتیب در کتاب های مقدس سایر آیین ها، نظیر زردشتیان، هندوها، بودائیان و .... که رهبران آنها خود را پیامبر آسمانی معرفی می کرده اند ، مباحث زیادی در زمینه منجی موعود جهانی بیان شده است. مجموعه این گونه مطالب به وضوح، اصیل و جهانی بودن اعتقاد به ظهور یک موعود بزرگ را به اثبات می رساند. گذشته از این در چند مورد، برخی از وعده های مهم موجود در آیات قرآنی به قیام امام زمان علیه السلام تطبیق شده است که از جمله آن هاست : آیه 55 سوره نور ، آیه 22 و 23 سوره ذاریات ، از امام سجاد علیه السلام روایت شده است که این آیات به مسئله قیام مهدی علیه السلام که از خاندان پیامبران است، اشاره دارد.(۱)
در زیارت معروف حضرت مهدی علیه السلام که مرحوم سید بن طاووس آن را نقل می کنند ،از آن حضرت در یک مورد با تعبیر موعود امت ها یاد شده است:«السلام علی المهدی الذی وعدالله عزوجل به الامم ان یجمع به الکلم ویلم به الشعث ویملا به الارض قسطا وعدلا ویمکن له وینجربه وعدالمومنین((۲»
درود بر آن مهدی که خداوند عزوجل وعده ظهور او را به امت ها داده است که به وسیله او وحدت و یکپارچگی را جایگزین پراکندگی و تفرقه نموده و وعده هایی که به مومنان داده شده است به دست او عملی خواهد شد ... بنابراین چون امام مهدی علیه السلام همان خلیفه الهی است که وعده ظهور حکومت عادلانه او توسط تمام سفیران آسمانی به افراد تمام جوامع بشری داده است، ایشان را به عنوان «موعود» می خوانند و همه امت ها علیرغم اختلاف نظری که در بیان مشخصات و اوصاف او دارند، ایشان را به عنوان موعود بزرگ الهی می شناسند، همو که پس از ظهور، همه انسان ها را به سعادت واقعی که همواره در آرزوی آن به سر می برده اند، رهنمون خواهد شد و به ظلم و بی عدالتی پایان خواهد بخشید.(۳)
(۱ غیبه طوسی،ص۱۱۰
۲) مفاتیح الجنان، زیارت صاحب الامر
۳) نشریه موعود،شماره۲۹، ص۶۰
موعود نامه: ص ۷۰۶